Durf jij persoonlijk te worden in je pitch?

Wat maakt dat jíj als creatieve professional opvalt, aanspreekt en alle duizenden die iets soortgelijks doen verbleken? Wat creëert duurzame verbinding met je markt?

Een sterke persoonlijke pitch.

“Ik werk vanuit het materiaal”
“De natuur inspireert mij”
“Ik ben gefascineerd door menselijke gedragingen in openbare ruimte”
“Met muziek geef ik uiting aan mezelf”

Hiermee raak je jouw potentiële doelgroep niet. Waarmee wel?
Het antwoord op de vraag “waarom”. Waarom doe jij wat je doet?
Bijvoorbeeld: ‘Waarom ben jij als fotograaf gefascineerd door menselijke gedragingen?’ En daaruit voortkomende vragen: ‘Wat hoop je te vinden door die te fotograferen? En welke gedragingen wil je precíes laten zien? Wat wil je bereiken met je foto’s? Wat wil je ervaren? Wat wil je aan de kaak stellen?’

Waarom is het antwoordt op de ‘waarom’ vraag belangrijk? Hierin herkent een (potentiële) opdrachtgever de waarden die hij zelf nastreeft en in welke behoefte en verlangens jij hém voorziet.
Ik geloof dat elke creatieveling, elk mens, gevormd wordt door zijn of haar jeugd. Of die nou heel leuk en veilig was, of juist niet. Dat bepaalt (deels) hoe je in je volwassen leven staat en daar komt vaak je diepste drijfveer vandaan om te doen wat je doet: jouw eigen ‘waarom’.

We zijn allemaal mensen met verlangens en behoeften. Door een persoonlijke pitch over jóuw waarom, heb je een veel grotere kans dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Je spreekt hen namelijk aan op jullie gedeelde waarden en verlangens, jullie gezamenlijke doel, en daarmee creëer je mogelijkheden voor een mooie (duurzame) verbinding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *