Ik liet een onbekende dame bepalen vanaf welk perron ik zou vertrekken, in het kader van mijn avontuur: Spoor 7. En ik nam de trein richting… Hoorn. Jammer! Dacht ik nog, want die buurt ken ik wel redelijk. Maar goed, ik heb er niks over te zeggen. Dus ik vertrok. Beetje onwennig; hoe ga ik nou mensen ‘helpen’? waar stap ik uit? hoe ga ik dit doen? EN, wat is ‘helpen’ eigenlijk? Ik dacht aan

Mijn buurman, Willem, een man van 75, zit heeeeel vaak te lezen thuis. ALLEEN. Met een boek zo ongeveer OP zijn neus, want hij ziet maar 30%. Deze man is volgens mijn best alleen, ik weet niet of hij eenzaam is, en als hij dat al zou zijn, dan zou hij het nooit toegeven. Ik heb al eens een hapje eten gebracht. Niet onnodig blijkt nu, want hij ‘slaat nog wel eens een maaltijd over’,

Wowwwww, vandaag iets goeds en spannends gedaan, dat ik graag met jullie wil delen. Ik was op een ‘wandel-date’, een 2e afspraak met iemand, ontmoet via een datingsite, dus we kenden elkaar nog niet goed. Vanaf het begin van de wandeling was deze man heel veel aan het praten, het voelde een beetje alsof hij zijn verhaal ‘op mij dumpte’ en niet doorhad dat het wat veel was. Ik merkte dat ik me steeds meer

Ik ben iemand die graag dingen DOET, onderneemt, regelt, voor elkaar krijgt. Boodschappen-doen, opdrachten-doen, bezoekjes-doen, uitjes-doen, genieten-doen en alles wat verder op het ‘to-do’ lijstje staat. Ik gooi mijn leven vol met leuke uitjes, inspirerende workshops, vrienden bezoekjes, werken, en oja ook nog ontspannen; lekker Niets-DOEN. ZUCHT. Ik word er al moe van als ik er aan denk. Ondertussen weet ik dat het werkelijke leven – en het ‘ontspannen’ – zich afspeelt in simpelweg Zijn.

Deze ervaring is mijn bewijs Twee maanden geleden loop ik op straat en zie ik een meisje met een heel mooie sjaal om; met precies de kleuren die ik prachtig vind. Echt een sjaal voor mij. Wonderbaarlijk genoeg voelt hij ook gelijk als MIJN sjaal, terwijl hij om háár nek hangt. Dus ik loop op het meisje af, complimenteer haar met haar sjaal en vraag waar ze hem gekocht heeft. Ze heeft hem onlangs bij

Hoe trigger je klanten om met jou in zee te gaan? Of om jouw product te kopen? Je doet ze een onweerstaanbare belofte. Ook als ontwerper? Ja! En als danser? En als coach? Ja! Als meubelmaker? Ja, ja, ja! Juist als ondernemend creatief, met een duidelijke passie, is het belangrijk dat je helder verwoordt wat de meerwaarde voor de KOPER is. Dit klinkt misschien vies en commercieel, maar dat is omdat je het associeert met ‘oppervlakkige’ merken.

Heb je wel eens een het gevoel gehad dat je iemand zit te overtuigen van de waarde van je werk? Dat je jezelf zit te verkopen en dat je niet het gevoel hebt dat het lukt? Ik wel! Als ik dat doe, vertel ik ‘een verhaaltje’ over wie ik ben en wat ik doe. Soms voelt het zelfs alsof ik mezelf zit te verdedigen, nog voordat de ander überhaupt vraagtekens bij mijn verhaal heeft gezet.

“De bedrijfspitch is een van de belangrijkste presentaties als je zakendoet, want zonder financiering zouden de meeste bedrijven nooit van de grond komen.” Uit een Amerikaans onderzoek, waarbij onderzoekers op zoek gingen naar de rol die passie speelt bij het nemen van investeringsbeslissingen, bleek PASSIE op de 3e(!!) plek te komen. Ruim vóór criteria als opleiding, stijl, start-upervaring of leeftijd. (Spreken als Ted – Carmine Gallo) Een pitch is geen pitch als je met liefde

Wat denk je dat de man die het volgende zegt voor werk doet: ‘Ik ben op aarde om het licht te verspreiden. Mijn taak is het dromen van revoluties.’ Is hij lichtman? Electromonteur? Gloeilampen maker? Nee, de man die dit over zichzelf zegt is…dirigent. Het is de Grieks Russische Teodor Currentzis. Hij dirigeert stukken van Mozart en Stravinsky, maar hij leidt zijn orkest nét even anders dan anderen. We willen allemaal het liefste ergens bij

Wat maakt dat jíj als creatieve professional opvalt, aanspreekt en alle duizenden die iets soortgelijks doen verbleken? Wat creëert duurzame verbinding met je markt? Een sterke persoonlijke pitch. “Ik werk vanuit het materiaal” “De natuur inspireert mij” “Ik ben gefascineerd door menselijke gedragingen in openbare ruimte” “Met muziek geef ik uiting aan mezelf” Hiermee raak je jouw potentiële doelgroep niet. Waarmee wel? Het antwoord op de vraag “waarom”. Waarom doe jij wat je doet? Bijvoorbeeld: ‘Waarom ben

Weet jij nog waarom je ooit naar de kunstacademie bent gegaan? Of waarom je bent begonnen met dans? Waar jij als kind úren mee door kon gaan zonder moe te worden? Gaandeweg vergeten we vaak waar we het ook al weer voor doen, omdat we zo hard bezig zijn met groeien. Om opdrachten binnen te halen. De ‘kick’ om te scoren. Vaak heb je als academie student ook nog eens zoveel beperkingen en oordelen over