Soms voel je heel duidelijk dat je iets niet moet doen. Of juist wel. Zonder duidelijk aanwijsbare reden. Dit noemen we dan intuïtie. Helaas ‘klopt’ je intuïtie niet altijd en wijs je een gave nieuwe klus af omdat je eigenlijk bang bent, bang om te falen. Waar ben je dan bang voor? Bang dat je geen kwaliteit kan leveren, bang dat je (nog) niet genoeg ervaring hebt, niet genoeg voorbereidingstijd, etc. Kortom, angst dat je

Read More

Of je nou kort of lang bezig bent met ondernemen, soms kom je op een punt dat je werk veel meer energie kost dan voorheen en je hard werkt voor iets dat je eerder moeiteloos deed. Dat je ‘hard werkt’, merk je bijvoorbeeld aan het feit dat samenwerkingen opeens vermoeiend zijn, je werkprocessen langer duren en je resultaten minder goed zijn. En je vraagt je misschien nét iets te vaak af waarom je dit werk

Read More

Hoe trigger je klanten om met jou in zee te gaan? Of om jouw product te kopen? Je doet ze een onweerstaanbare belofte. Ook als ontwerper? Ja! En als danser? En als coach? Ja! Als meubelmaker? Ja, ja, ja! Juist als ondernemend creatief, met een duidelijke passie, is het belangrijk dat je helder verwoordt wat de meerwaarde voor de KOPER is. Dit klinkt misschien vies en commercieel, maar dat is omdat je het associeert met ‘oppervlakkige’ merken.

Read More

Heb je wel eens een het gevoel gehad dat je iemand zit te overtuigen van de waarde van je werk? Dat je jezelf zit te verkopen en dat je niet het gevoel hebt dat het lukt? Ik wel! Als ik dat doe, vertel ik ‘een verhaaltje’ over wie ik ben en wat ik doe. Soms voelt het zelfs alsof ik mezelf zit te verdedigen, nog voordat de ander überhaupt vraagtekens bij mijn verhaal heeft gezet.

Read More

“De bedrijfspitch is een van de belangrijkste presentaties als je zakendoet, want zonder financiering zouden de meeste bedrijven nooit van de grond komen.” Uit een Amerikaans onderzoek, waarbij onderzoekers op zoek gingen naar de rol die passie speelt bij het nemen van investeringsbeslissingen, bleek PASSIE op de 3e(!!) plek te komen. Ruim vóór criteria als opleiding, stijl, start-upervaring of leeftijd. (Spreken als Ted – Carmine Gallo) Een pitch is geen pitch als je met liefde

Read More

Wat denk je dat de man die het volgende zegt voor werk doet: ‘Ik ben op aarde om het licht te verspreiden. Mijn taak is het dromen van revoluties.’ Is hij lichtman? Electromonteur? Gloeilampen maker? Nee, de man die dit over zichzelf zegt is…dirigent. Het is de Grieks Russische Teodor Currentzis. Hij dirigeert stukken van Mozart en Stravinsky, maar hij leidt zijn orkest nét even anders dan anderen. We willen allemaal het liefste ergens bij

Read More

Wat maakt dat jíj als creatieve professional opvalt, aanspreekt en alle duizenden die iets soortgelijks doen verbleken? Wat creëert duurzame verbinding met je markt? Een sterke persoonlijke pitch. “Ik werk vanuit het materiaal” “De natuur inspireert mij” “Ik ben gefascineerd door menselijke gedragingen in openbare ruimte” “Met muziek geef ik uiting aan mezelf” Hiermee raak je jouw potentiële doelgroep niet. Waarmee wel? Het antwoord op de vraag “waarom”. Waarom doe jij wat je doet? Bijvoorbeeld: ‘Waarom ben

Read More

Weet jij nog waarom je ooit naar de kunstacademie bent gegaan? Of waarom je bent begonnen met dans? Waar jij als kind úren mee door kon gaan zonder moe te worden? Gaandeweg vergeten we vaak waar we het ook al weer voor doen, omdat we zo hard bezig zijn met groeien. Om opdrachten binnen te halen. De ‘kick’ om te scoren. Vaak heb je als academie student ook nog eens zoveel beperkingen en oordelen over

Read More